Okei, myönnän nyt hieman ratsastavani otsikolla. Tesla on siis amerikkalainen sähköautomerkki. Mutta tähän heittoon liittyy mielenkiintoinen ajatus autoilun tulevaisuudesta, joka toivottavasti vaikuttaa myös diabeetikoihin.

Luin juuri tuoreimman Diabetes-lehden (5/2016) juttua hypoglykemioista. Aihe on ajaton ja siksi toistuukin aika ajoin sekä Diabetes-lehdessä että muissa diabetesaiheisissa julkaisuissa.

Kun puhutaan matalan verensokerin haitoista, nousee esille aina autoilu: jos diabeetikon verensokeri laskee ajaessa, voi koordinaatio- ja reaktiokyky heikentyä ja liikenneonnettomuuden vaara sen myötä kasvaa. Vakava ja tajunnan vielä hypo on tietysti erityisen vaarallinen.

Tesla on ollut otsikoissa esimerkiksi siksi, että se on yksi ensimmäisistä autoista, joka ainakin periaatteessa osaa ajaa itse itseään.

Kyse ei ole pelkästä vakionopeudensäätimestä. Auto tosiaan osaa liikkua teillä gps-navigaation ja muiden antureiden ja tutkien avulla. Se osaa ottaa huomioon myös muun liikenteen.

Tietysti lain mukaan kuski on edelleen itse vastuussa ajosta, ja kädet täytyisi pitää ratissa. Virallisesta Tesla ei myöskään ole itseohjautuva auto, vaan sisältää edistyksellisiä kuljettajaa avustavia järjestelmiä.

On kuitenkin aika selvää, mihin suuntaan autoilu on menossa. Tulevaisuudessa koneet avustavat kuskeja entistä enemmän. Voi jopa olla, että ihmiskuskit korvataan lopulta kokonaan.

Autopilotti ei ole koskaan kännissä. Sitä ei haittaa pimeys, sankka lumipyry, vastaantulevien autojen valot ja se jopa ”näkee” rakennusten kulmien taakse erilaisten antureiden ja tutkien avulla. Automaattiohjaus, teknologia ja keinoäly pystyvät tekemään asioita, joihin ihmisen aistit tai reaktionopeus eivät riitä.

Tulevaisuudessa itseohjautuvilla autoilla on hyvät saumat parantaa liikenneturvallisuutta, koska ne voivat estää monia inhimillisistä virheistä johtuvat vaaratilanteet.

Automaattiohjaus on valppaana, vaikka kuski nukahtaisi rattiin. Se tunnistaa jo kaukaa ja myös pimeästä, jos tiellä on esteitä. Automaattiohjattu auto ei suistu ojaan, jos kuski saa sairaskohtauksen.

Huomasitte varmaan, mitä ajan takaa.

Diabeetikoiden ajo-oikeudessa saattaa olla rajoituksia, jos on syytä pelätä, että verensokerin vaihtelut vaarantavat liikenneturvallisuuden. Tulevaisuudessa nämä pelot ja rajoitukset ovat tarpeettomia, kun autopilotti hyppää ohjaksiin, jos kuskin toimintakyky mistä tahansa syystä heikkenee.

 

Kuva: mompl. Käytetty Creative Commons -lisenssillä.