Olen kirjoittamassa kirjaa teemalla ”Näin minä hoitaisin diabetestani, jos olisin tilanteessa X.” Nyt tarvisin muutaman avuliaan kohtalotoverin kommentoimaan sen sisältöä.

Kirjan rungon muodostaa 25 arkista tilannetta, joissa verensokerin hallinta voi olla haastavaa. Esitän niihin omat ehdotukseni siitä, miten pistäisin insuliinia, mittaisin verensokeria ja söisin näissä tilanteissa.

Oikeastaan kirjoitan omista kokemuksistani. Olen kokenut kirjan tilanteet tavalla tai toisella itse, sekoittanut sokerini niissä ties kuinka monta kertaa, mutta lopulta olen löytänyt rutiinit, joilla verensokeri ei lähde lapasesta.

Kaikkihan me tiedämme, kuinka yksilöllinen tauti diabetes on. Siksi ehdotukseni tuskin soveltuvat suoraan sellaisenaan muille kuin minulle. Mutta se ei ole tarkoitustaan. Sen sijaan niiden tarkoitus on herättää ajatuksia ja havainnollistaa, millä kaikilla tavoilla hoitorutiineja voisi sorvata juuri itselle sopivaan muotoon, ja kuinka hoitovälineistä saa luovalla ajattelulla kaiken hyödyn irti.

Kirjan sisältö sopii parhaitan nuorehkoille (18 – 40) tyypin 1 diabeetikoille, mutta koska vinkkieni on tarkoitus olla nimenomaan lähtökohtana omalle ajattelulle, sopivat ne myös tämän ikäryhmän ulkopuolisille.

En ole lääkäri tai diabeteshoitaja, eikä minulla ole minkäänlaista terveysalan koulutusta. Sen sijaan minulla on yli 14 vuotta käytännön kokemusta (tyypin 1) diabeteksen hoidosta. Olen hoitanut hommani hyvin; HbA1c-arvoni on 5,6 %, en ole koskaan menettänyt toimintakykyäni alhaisen verensokerin takia, eikä verensokerin vuoristorata kuulu arkeeni.

En siis voi laatia kenellekään virallisia hoito-ohjeita, mutta voin ravistella ajatuksia kertomalla, kuinka juuri minä hoitaisin diabetesta erilaisissa tilanteissa.

Jos et ole saanut verensokeriasi hallintaan perinteisillä, konservatiivisilla ja lähinnä hiilihydraattien laskentaan keskittyvillä hoito-ohjeilla, saatat näiden vinkkien avulla saada punaisesta langasta kiinni.

Esittelen kirjassa rutiineja seuraaviin ja moniin muihin tilanteisiin:

  • lenkille lähtö ja punttisalilla käynti
  • ravintolaillallinen tai jokin raskas ateria
  • aamunkoittoilmiö
  • sitkeästi korkealla pysyvä verensokeri
  • jännitys ja stressi
  • kesäajan vaihtuminen talviaikaan ja toisinpäin
  • pubissa käynti ja muu illanvietto
  • insuliinin pistämisen unohtaminen 
  • hypon korjaaminen ja reaktiiviseen verensokerin nousuun varautuminen
Haluaisitko päästä kommentoimaan ensimmäisten joukossa tätä teosta? 

Lähetä minulle sähköpostia osoitteeseen mika@sokeriseuranta.fi vielä maaliskuun aikana. Kerrothan viestissä vapaamuotoisesti muutamalla sanalla itsestäsi, jotta saan hieman lisätietoja palautteen analysoinnin avuksi.

Saat paluupostissa tarkempia ohjeita.