Löysin Ollis Leppäsen kirjoittamasta Liiketoimintasuunnitelma roskakoriin-bisnesopuksesta mainion pätkän tekstiä, jossa hän motivoi uusia yrittäjiä jatkamaan tarpomista valitsemillaan teillä pienistä (ja joskus vähän isommistakin) vastoinkäymisistä huolimatta.

Kirjoituksen sanoma sopi mielestäni aika hyvin myös diabeteksen hoitoon. Siksi kopioinkin nuo tekstikappaleet tähän postaukseen lähes sellaisenaan. Vaihdoin vain muutamia sanoja siten, että aihe vaihtui yrittämisestä diabetekseen.

Ja tällainen siitä sitten tuli.

Älä luovuta

Diabeteksen omahoito on ennen kaikkea tekoja. Se on yrittämistä, kokeilua, onnistumista, epäonnistumista, uudelleen yrittämistä, osaamisen vahvistamista, uuden oppimista, lannistumista ja vielä uudelleen yrittämistä. Tärkeintä on, että et luovuta liian aikaisin.

Jos verensokerin hallinta takkuaa eikä arki tunnu sujuvan odotetulla tavalla, ota pieni tuumaustauko. Älä yritä miettiä liikaa, miksi verensokeri lähti käsistä, vaan keskity korjaamaan virhe mahdollisimman nopeasti. Ajatusten siirtäminen hetkeksi syistä seurauksiin voi antaa tilaa uusille oivalluksille.

Kun eräänä vaikeana aikana pitkäaikaissokerini kohosi 7,1 prosenttiin (normaaliin hoitotasapainooni verrattuna tuo on todella korkea arvo), menin kysymään apua lääkäriltä. ”Ei sen tuon parempi tarvikaan olla”, kuului puoskarin vastaus. Väitin vastaan, mutta en uhrannut liikaa energiaa lääkärin kanssa kinasteluun. Sen sijaan aloin itse tonkia omahoitoni perustuksia ja etsiä syitä ahdinkooni. Seuraavien viikkojen ja kuukausien aikana jatkoin hoitorutiinieni kehittämistä, kunnes hiljalleen aloin oppia, miten mitkäkin arjen asiat vaikuttavat verensokerin liikkeisiin.

Asioiden etenemisen hitaus voi joskus turhauttaa, mutta rikkinäisen elimistön toiminnan tuuraus ei olekaan tasaista taaperrusta. Välillä taas asiat loksahtavat kohdilleen nopeammin kuin huomaatkaan. Asioiden vauhdittamiseen voit vaikuttaa eniten omalla aktiivisuudellasi. Älä jää odottamaan, että lääkäri määrää sinulle sopivat hoitokeinot, vaan etsi ne itse.

”Do or do not, there is no try”, toteaa Yoda Luke Skywalkerille Tähtien Sota -elokuvassa. Jos mielesi tekee luovuttaa, kerää voimiasi ja muista elämän tutut tosiasiat:

1. Onnistuminen ensi yrittämällä on kuin lottovoitto

Jos homma sujuu heti ensimmäisellä yrityksellä, onneksi olkoon! Pidä huolta onnistumisen tunteestasi ja anna sen kantaa sinua eteenpäin. Onnekkaita ovat yleensä ne, jotka kokeilevat ja tekevät eniten. Se tarkoittaa samalla, että epäonnistumisiakin tulee vastaan. Useimmiten diabeteksen kanssa elämisen alku on epätasaista etenemistä ja ensimmäisten onnistumisten odottelua.

Maastopyöräilyssä – rakkaassa harrastuksessani –  sääntönä on, että jos kaadut, nouse heti takaisin pyörän selkään. Näin unohdat kaatumisen eikä pelko jää takaraivoosi. Sama pätee diabeteksen hoitoon: jos epäonnistut tai saat lääkäriltä huonoa palautetta, älä anna sen lannistaa vaan yritä uudelleen. Näin voitat epäonnistumisen pelkosi.

Älä lataa kaikkia paukkujasi kerralla vaan paloittele tavoitteesi pienempiin palasiin. Valmistaudu siihen, että monetkaan kokeilut eivät onnistu tavoitteittesi mukaan. Ota niistä opiksesi ja yritä heti uudelleen.

2. Anna itsellesi aikaa onnistua

Huippuosaaaksi tuleminen vaatii vähintään 10 000 tuntia sitkeää harjoittelua. Anna itsellesi aikaa äläkä pilaa omaa juttuasi turhalla kiireellä. Vaikka ajan kuluminen saattaa turhauttaa, älä huoli. Olet vahvempi kuin luuletkaan. Kaikki oman hoitosi kehittämiseen liittyvät tekemiset vahvistavat osaamistasi. Niiden arvon saatat nähdä vasta myöhemmin; alkuvaiheessa olennaista on keskittyä, että teet jotain etkä vain jää tuleen makaamaan.

3. Ennen voittoa pitää käydä pohjalla

Jotta voit laittaa itsesi täysillä likoon tavoitteesi eteen, pitää sinun olla valmis menemään reilusti mukavuusalueesi ulkopuolelle. Ennen voittoa kohtaat yleensä suurimmat vastoinkäymisesi. Se on kuin viimeinen testi: oletko tosissani vai et? Kelluttelemalla et pääse ponnistamaan eteenpäin. Ponnistaminen vaatii vauhdin ottamista pinnan alta.