Eräs syy hyvään sokeritasapainooni on se, että korjaan kaikenlaiset epänormaalit arvot viivyttelemättä. En siis esimerkiksi jätä korkean verensokerin korjausta odottamaan seuraavaa ateriaa tai toivo sen laskevan ajan myötä itsekseen, vaan puutun asiaan heti.

Mutta varsinkin korkean verensokerin korjaaminen nopeasti on usein vaikeaa. Jotta verensokeri laskisi takaisin normaalilukemiin esimerkiksi tunnin sisällä ”korjaussarjan” ottamisesta, pitää pikainsuliinia pistää tarkoituksella laskennallisesti tarvittavaa määrää enemmän. Verensokerin alentamisen lisäksi pikainsuliinia voi tarvita myös maksan glukoosintuotannon jarruttamiseksi.

Tällaisia nopeita korjauksia tehdessä täytyy verensokeria seurata tarkasti hypojen välttämiseksi insuliinin vaikutuksen ajan, ja hillitä liiallista laskua pienillä hiilihydraattiannoksilla sopivin väliajoin. Tästähän ne lääkärit ja hoitajatkin varoittelevat; hypovaaran vuoksi he kehoittavat välttämään liian hanakkaa puuttumista korkeaan verensokeriin.

Tiukka hoitotasapainotavoitteeni ei salli verensokerin pitämistä tieten tahtoen pilvissä. Kun se joskus pääsee kohoamaan korkealle, joudun ottamaan vuoristoradan riskin*. Silloin tosiaan seuraan verensokerin liikkeitä erityisen tarkasti.

Yleensä on kuitenkin paljon helpompaa yrittää estää verensokerin nouseminen ennaltaehkäisevästi. Koska mittaan verensokerini todella usein, huomaan suurimman osan sekä nousuista että laskuista jo ennen kuin vesi läikkyy yli laitojen. Tällä tavoin selviän maltillisilla korjauksilla, ja silloin tällöin sattuvien arviointivirheiden haitat jäävät pieniksi.

Esimerkiksi jos mittari näyttää lukemaa 8 mmol/l, korjaan verensokeria pienellä pikainsuliiniannoksella alaspäin. Hieman myöhemmin tarkistan, arvioinko insuliinin määrän oikein. Jos verensokeri ei ole laskenut lainkaan tai on kohonnut selkeästi edellisestä mittauksesta, pistän hieman lisää pikainsuliinia. Jos taas verensokeri on kääntynyt liian jyrkkään alamäkeen, loivennan laskua syömällä pienen hiilihydraattiannoksen.

Mitä hitaammin verensokeri vaihtelee, sitä helpompaa on sen pitäminen kapealla kaistallaan.


* Erään aforismin mukaan laivat ovat turvassa satamassa, mutta eihän laivoja tosiaan satamassa seisomista varten rakenneta.